Totul despre ITP: acte necesare, pret, valabilitate

Pentru orice sofer este importanta starea de functionare a masinii, iar dintre toate actiunile de testare si verificare a unui autovehicul, cea mai importanta este Inspectia Tehnica Periodica, pe care o cunoastem cu totii sub numele prescurtat ITP.

Ca sa fiti informati despre detaliile si lucrurile de care este nevoie la urmatorul ITP, iata care sunt cele mai importante aspecte de luat in calcul de catre un conducator auto:

Cand a aparut ITP

Eliberarea obligatorie a unui Certificat de Inspectie Tehnica Periodica ITP a fost prevazuta in cadrul Directivei Europene de Adaptare la Progresul Tehnic a Directivei Europene din anul 2009 privind inspectia tehnica auto pentru autovehicule si remorcile acestora. 

In 2014 o noua directiva privind inspectia tehnica periodica confirma obligatia eliberarii unui certificat de ITP care sa contina elemente standardizate la nivel de UE, cu transpunerea corespunzatoare in legislatia nationala specifica.

Ce sa verifici la masina inainte de ITP

Ca sa fii sigur ca obtii certificatul ITP, programeaza o vizita la service, unde sa verifici urmatoarele componente si accesorii ale masinii:

  • Discuri / Placute: sa mai aiba destul material de frictiune si sa nu fie crapate 
  • Conducte frana: inlocuirea segmentelor ruginite, schimbarea furtunelor de cauciuc deteriorate 
  • Directie: trebuie sa fie reglat sistemul de directie, iar eventualele probleme trebuie rezolvate, fie ca este vorba despre, o bucsa, un pivot sau un cap de bara
  • Anvelope: sa corespunda ca dimensiune cu cele din cartea de identitate a masinii
  • Rugina: verifica toate zonele de caroserie (aripi, portiere, praguri) si de interior (prinderi amortizoare, lonjeroane s.a.)
  • Lumini: controleaza daca toate luminile sunt functionale: faruri, lumini de semnalizare, lumini spate, lumini de avarie, lumini de pozitie si de frana 
  • Jante si pneuri: verifica daca jantele si pneurile sunt deteriorate si asigura-te ca adancimea benzii de rulare a pneurilor este de cel putin 2 milimetri
  • Parbriz: verifica sa nu existe crapaturi pe suprafata parbrizului
  • Stergatoare: controleaza daca exista rupturi sau gauri in cauciucul de la stergatoare  de parbriz si de luneta 
  • Lichid de spalare geamuri: verifica sa existe suficient lichid de spalare geamuri, pentru ca este o conditie eliminatorie la itP 
  • Combustibil si ulei de motor: verifica sa ai destul combustibil si ulei de motor pentru ca la itP este nevoie de testarea nivelul de emisii 
  • Scaune si centuri de siguranta: verifica centurile de siguranta sa fie functionale, sa se blocheze la cuplare si sa se deblocheze usor, sa nu fie deteriorate. Controleaza scaunul soferului, sa poata fi reglat in fata si in spate 
  • Claxon: verifica claxonul printr-o apasare scurta. Daca nu functioneaza, trebuie reparat inainte de itP 
  • Lumini de avertizare de pe panoul de instrumente: verifica daca toate luminile se aprind si se sting cand introduci cheia in contact si daca functioneaza vitezometrul 
  • Placute de inmatriculare: verifica placutele de inmatriculare, sa fie curate si lizibile 
  • Pachet legislativ obligatoriu: trusa de prim ajutor, setul de triunghiuri reflectorizante, stingator si vesta reflectorizanta. toate aceste echipamente trebuie sa fie complete si in termen de valabilitate.
Ce acte sunt necesare pentru ITP

Daca trebuie sa faci ITP-ul masinii iti sunt necesare urmatoarele documente:

  • Certificatul de inmatriculare al autovehiculului (talonul) in original, sau dupa caz, autorizatia provizorie de circulatie
  • Actul de identitate al conducatorului auto, in original
  • Polita RCA (asigurarea de Raspundere Civila Auto) valabila la data inspectiei auto, in original
  • Cartea de identitate a autovehiculului (CIV), in original si securizata de R.A.R.

Detinatorul legal al autovehiculului are obligatia sa prezinte aceste documente, sa efectueze inspectiile tehnice periodice si sa respecte termenele de realizarea a ITP-ului in functie de categoria vehiculului.

Cat costa ITP-ul: taxe si amenzi

Pretul pentru inspectia tehnica periodica variaza in functie de service-ul unde se  realizeaza ITP-ul si de tipul de autovehicul pentru care se face controlul. 

Astfel, pentru o masina pe benzina pretul mediu este de 120 de lei, iar pentru auto diesel pretul ITP-ului este minimum 150 de lei.

Pentru autoturisme 4x4 si microbuze ITP-ul costa cel putin 150 de lei, iar la motociclete si mopede, costul ITP poate varia intre 80-100 de lei.

Daca ITP-ul a expirat si circuli totusi cu masina respectiva, risti sa primesti amenda intre 1305 si 2900 de lei. Totodata iti va fi retinut certificatul de inmatriculare al masinii (talonul), iar placutele vor fi confiscate. 

Retine ca atunci cand expira ITP-ul, se suspenda automat si inmatricularea autovehiculului, ceea ce duce la majorarea amenzii pana la 6000 lei.

Ce durata de valabilitate are ITP-ul

Se calculeaza de la data primei inmatriculari termenul pentru efectuarea primei inspectii tehnice periodice. In mod similar, pentru urmatoarea inspectie tehnica periodica se considera o perioada care incepe cu data ITP-ului precedent.

Daca nu mai stii ce durata de valabilitate are ITP-ul, poti sa verifici acest lucru la Registrul Auto Roman (RAR), cu conditia ca masina sa fie inregistrata in baza de date, adica ITP-ul anterior sa fi fost efectuat la o statie ITP autorizata.

Conform legislatiei in vigoare, durata de valabilitate pentru ITP la diferite tipuri de autovehicule este urmatoarea:

  • Masini noi – ITP la 3 ani. Termenul pentru efectuarea primei inspectii se socoteste de la data primei inmatriculari, iar pentru urmatoarea inspectie tehnica periodica, de la data celei precedente.
  • Autovehicule cu mai putin de 8 locuri – ITP valabil 2 ani
  • Masini mai vechi de 12 ani – ITP valabil 1 an
  • Masini pentru transport persoane in regim de taxi si autovehicule cu peste 8 locuri – ITP valabil 6 luni
  • Autovehicule pentru transport marfuri, cu masa totala maxima peste 3.500 kg – ITP valabil 1 an;
  • Autovehicule cu cel putin 4 roti, pentru transport marfuri, cu o masa totala maxima sub 3.500 kg – ITP valabil 1 an
  • Motociclete, mopede, autovehicule cu 3 roti si cvadricicluri- ITP valabil 2 ani. 
Ce se intampla daca nu treci ITP-ul 

In cazul in care autovehiculul este respins la inspectia tehnica periodica (ITP) detinatorul legal este obligat sa remedieze deficientele constatate si sa revina pentru o noua inspectie.

In general nu treci ITP-ul daca masina are probleme tehnice majore. Conform legii, iata care sunt principalele deficiente care fac parte din evaluarea ITP:

  • deficiente minore: fara efect semnificativ asupra sigurantei vehiculului sau impact asupra mediului, sunt considerate neconformitati minore;
  • deficiente majore: sunt considerate critice pentru siguranta vehiculului, au impact asupra mediului, iar prezenta lor poate sa puna in pericol participantii la trafic; sunt considerate neconformitati importante;
  • deficiente periculoase: reprezinta un risc direct si imediat la adresa sigurantei rutiere sau care au impact asupra mediului.

 

Retine ca ITP-ul este foarte important pentru siguranta in trafic, atat a ta si a familiei tale, cat si a celorlalti conducatori de vehicule rutiere. Evita amenzile si suspendarea posibilitatii de utilizare a masinii, prin programarea in timp util a tuturor inspectiilor tehnice periodice. Apeleaza la facilitatile online de verificare a perioadei de valabilitate si de programare a ITP-ului urmator, ca sa scapi de birocratie si sa nu stai la coada la RAR. Asigura-te ca efectuezi ITP-ul la o statie autorizata si pregateste temeinic masina pentru inspectie, pentru ca astfel ai grija de ceea ce conteaza: sanatatea si siguranta oamenilor.