Martorii de Bord de la A la Z: ce semnifica fiecare simbol

Utilizarea unui automobil presupune ca soferul sa fie cel putin familiarizat cu toate echipamentele, sistemele sau optiunile instalate de producator. Deoarece nu este de ajuns sa ai un carnet de sofer si benzina in rezervor, va prezentam mai jos un scurt ghid pentru intelegerea si solutionarea situatiilor pe care le semnaleaza martorii de bord. 

Pentru inceput trebuie, sa clarificam faptul ca martorii de bord sunt prezenti in 3 culori, fiecare dintre acestea semnificand un alt gen de situatie ce trebuie rezolvata: 

  • Martorii de bord rosii: Sunt cei care transmit existenta unor probleme grave si care trebuiesc rezolvate imediat. Se refera la sistemul de franare, la airbag, la baterie sau supraincalzirea motorului
  • Martorii de bord galbeni: Semnaleaza faptul ca ceva nu functioneaza la capacitate 100%, insa nu este nimic urgent sau care ne poate pune viata in pericol. Se refera la presiunea in anvelope, placute de frane sau lichid de parbriz. 
  • Martorii de bord verzi (sau albastri, dupa caz): Au ca scop informarea referitor la modul de functionarea anumitor componente/optiuni. In general, se refera la sistemul de iluminat sau volanul blocat de sistemul antifurt. 
Martorii de bord de culoare rosie

 

Informatii despre motor. Poate cel mai important martor, cunoscut si ca “check engine”. Semnaleaza faptul ca exista o problema majora la nivelul motorului. 

Temperatura motorului. Se aprinde atunci cand apare o supraincalzire a motorului. Functionarea masinii trebuie oprita imediat, in caz contrar existand chiar riscul unui incendiu. 

Nivelul de combustibil. Ne anunta despre cantitea de combustibil disponibila in rezervor si, in functie de modelul masinii, de numarul de kilometri care mai pot fi parcursi. 

Uleiul de motor. Se aprinde atunci cand exista probleme legate de uleiul de motor, idiferent ca este vorba despre nivelul, temperatura sau presiunea acestuia. 

Placutele de frana. Semnalizeaza faptul ca sunt probleme cu placutele sau cu nivelul lichidului de frana. Imediat dupa aprinderea acestui martor, este necesara o programare la service-ul auto pentru remedierea problemei. 

Servodirectia. Daca sesizati aprinderea acestui martor de bord, cel mai probabil este vorba despre nivelul scazut sau chiar lipsa lichidului de servodirectie. 

Capota deschisa. La aprinderea acestui martor este necesara oprirea masinii si inchiderea corecta a capotei. 

Portbagaj deschis. Acest martor semnaleaza faptul ca portbagajul este deschis sau nu a fost inchis cum trebuie. 

Usi deschise. La fel ca si martorul referitor la portbagaj si acest martor ne indica faptul ca una sau mai mai multe usi sunt deschise sau nu sunt corect inchise. 

Sonda Lambda. Este martorul care analizeaza sistemul de injectie al masinii. Daca acesta se aprinde, este necesara o vizita la service pentru rezolvarea problemei. 

Lichid pentru parbriz. Vizibilitatea in trafic este unul dintre cele mai importante elemente de siguranta. La aprinderea acestui martor de bord suntem antentionati ca lichidul pentru parbriz este sub nivelul minim.

Lumini ceata.  Este martorul care ne indica faptul ca luminile de ceata sunt actionate. In cazul in care ceata nu mai este prezenta in zona respectiva sau daca luminile au fost aprinse accidental, este important ca ele sa fie oprite deoarece ii vor deranja pe ceilalti participanti la trafic. 

Centura de siguranta. Semnalizeaza faptul ca soferul sau pasagerul din dreapta nu au centura de siguranta pusa. Unele modele prezinta acest sistem de siguranta si pentru locurile din spate. 

Bateria. La fiecare pornire a masinii acest martor se aprinde, insa doar pentru cateva secunde. Daca martorul ramane aprins, asta inseamna ca exista o problema cu bateria sau cu alternatorul. 

Sistemul de franare. Daca se aprinde acest martor, inseamna ca masina are o problema cu nivelul lichidului sau chiar cu pedala de frana. 

Airbag. Se aprinde atunci cand airbag-ul este dezactivat sau nu functioneaza corespunzator. 

ABS. Cel mai probabil, aprinderea acestui martor semnaleaza o problema la sistemul de franare al masinii. Este obligatorie o verificare a masinii la service-ul auto. 

Frana de mana. Este martorul care prezinta statusul franei de mana, daca este cuplata sau nu. In cazul in care martorul este aprins, frana de mana trebuie decuplata inainte de a porni la drum. 

Martorii  de bord de culoare galbena

Airbag dezactivat. Utilizat pentru a semnala dezactivarea voluntara a airbagului. ESP. Este in directa legatura cu sistemul de tractiune al masinii, aratand faptul ca acesta este pornit. 

Presiune pneuri. Se aprinde in cazul in care unul sau mai multe pneuri au presiunea necorespunzatoare.

Filtru de particule. Semnaleaza faptul ca filtrul de particule nu funtioneaza la parametri normali. 

Dezghetare parbriz. Acest martor confirma faptul ca este pornit sistemul de dezghetare al parbrizului. 

Dezghetare luneta. Semnifica faptul ca sistemul de dezghetare al lunetei este pornit. 

Senzori de ploaie. Atentioneaza asupra existentei unor probleme cu senzorii de ploaie. Cel mai probabil acestia vor trebui reparati sau inlocuiti. 

Modul auto pentru pornirea stergatoarelor de ploaie. Din nou, este vorba despre o confirmare, respectiv faptul ca modul activ pentru pornirea stergatoarelor este activ. 

Bec ars. Semnaleaza faptul ca unul dintre becurile masinii este ars si trebuie inlocuit.  

Modul de iarna. Este martorul care se aprinde atunci cand temperatura exterioara scade sub 4 grade Celsius. 

 

Martorii de bord de culoare verde (albastra)

Cruise control. Este aprins cand aceasta optiune este pornita. La apasarea franei sau acceleratiei, martorul se stinge si optiunea se dezactiveaza. 

Faruri faza scurta/lunga. Este util pentru a semnala modul in care sunt setate farurile. 

Semnalizari. Sunt doi martori, stanga/dreapta, care se aprind in functie de directia in care se actioneaza maneta de semnalizare. Cand este apasat butonul de avarii se aprind amandoi.