64649

Siguranta auto: cum a evoluat de-a lungul timpului? - Roadhill Automotive

Siguranta auto: cum a evoluat de-a lungul timpului?


Cum a evoluat siguranta auto si de ce a devenit un instrument prioritar in dezvoltarea fiecarui atoturism? Siguranta auto reprezinta ansamblul de reguli, dispozitive si tehnologii concepute si implementate pentru a minimiza riscul de accidente rutiere si pentru a proteja ocupantii autovehiculelor in cazul unui accident. Aceasta include atat siguranta pasiva, care se refera la tehnologiile si dispozitivele care protejeaza ocupantii in timpul unui accident (cum ar fi centurile de siguranta, airbagurile, caroseria rezistenta la impact etc.), cat si siguranta activa, care se refera la tehnologiile care ajuta la prevenirea accidentelor (cum ar fi sistemele de franare antiblocare, controlul electronic al stabilitatii, farurile adaptive etc.).


Motivul crearii sigurantei auto este legat de cresterea numarului de autovehicule si a accidentelor rutiere. Pe masura ce industria auto s-a dezvoltat si numarul de masini pe drumuri a crescut, accidentele rutiere au devenit o problema serioasa. Numarul mare de accidente si leziunile rezultate au dus la necesitatea dezvoltarii si implementarii unui set de reguli si tehnologii pentru a proteja viata soferilor si a pasagerilor. Siguranta auto a fost creata pentru a reduce riscul de accidente si pentru a minimiza leziunile in cazul unui accident.


Primii ani ai automobilismului


Primii ani ai automobilismului au reprezentat o perioada fascinanta in dezvoltarea acestui domeniu. In aceasta etapa, inventatorii si inginerii au lucrat din greu pentru a crea primele vehicule motorizate si pentru a le imbunatati constant pentru ca populatia sa beneficieze de cele mai bune servicii auto.


Unul dintre cei mai importanti inventatori care au contribuit la dezvoltarea primelor automobile a fost Karl Benz, care in 1886 a creat primul automobil cu motor intern de ardere. Acesta a reprezentat un pas important in evolutia automobilismului, deschizand calea pentru dezvoltarea ulterioara a altor modele si tehnologii.


Un alt nume important din aceasta perioada este Henry Ford, care in 1908 a lansat celebrul Model T. Acesta a fost primul automobil accesibil pentru mase si a revolutionat industria auto prin introducerea liniei de asamblare, care a dus la reducerea costurilor de productie.


In primii ani ai automobilismului, siguranta nu era o prioritate majora. Vehiculele timpurii nu erau echipate cu centuri de siguranta sau airbaguri, iar designul lor nu era gandit sa ofere protectie in caz de accident. Din acest motiv, accidentele rutiere erau mult mai periculoase si mai frecvente.


Cum a evoluat siguranta auto?


Siguranta auto a evoluat semnificativ de la inventarea primului automobil in 1885. In aceasta perioada, tehnologia a jucat un rol crucial in imbunatatirea sigurantei vehiculelor. Inovatiile au contribuit la reducerea riscului de accidente si la protejarea vietilor soferilor si a pasagerilor.


1946 - Anvelope radiale


Functionarea anvelopelor radiale se bazeaza pe o structura unica, care le diferentiaza de anvelopele conventionale. Acestea sunt compuse dintr-un strat de cord fabricat din fibre textile sau din otel, care este amplasat intr-o directie radiala fata de centrul anvelopei. Acestea contribuie la imbunatatirea handlingului vehiculelor, oferind o mai buna aderenta la drum si o stabilitate crescuta in viraje sau in situatii de urgenta. De asemenea, anvelopele radiale reduc distanta de franare, asigurand o oprire mai eficienta a autovehiculului.


1950 - Centura de siguranta


high angle man car wearing seatbelt before embarking winter road trip


Centrura de siguranta este un sistem de siguranta pasiva a unui autoturism. Impactul acesteia asupra sigurantei pasagerilor a fost semnificativ. Prin fixarea pasagerilor in locuri sigure si stabile in cazul unui impact, centura de siguranta a redus considerabil numarul de decese si raniri grave in accidentele de masina. Centura de siguranta a devenit o componenta esentiala a sigurantei auto, fiind obligatorie in majoritatea tarilor, în prezent existand mai multe tipuri de centuri de siguranta.


1970 - Tehnologie avansata pentru siguranta


In aceasta perioada, s-au introdus teste de impact frontal, lateral si rotativ, care au ajutat la identificarea punctelor slabe ale designului vehiculelor si la imbunatatirea structurii generale a acestora.


De asemenea, in anii 1970, au inceput sa apara primele sisteme electronice de siguranta. De exemplu, sistemul antiblocare a franelor (ABS) a fost introdus pentru prima data in aceasta perioada. Acest sistem a fost un progres semnificativ in prevenirea accidentelor provocate de blocarea rotilor in timpul franarii, oferind soferilor un control mai bun asupra vehiculului in situatii de urgenta.


Un alt aspect important al evolutiei sigurantei auto in anii 1970 a fost utilizarea materialelor mai rezistente si mai usoare in constructia caroseriilor. A fost introdus otelul de inalta rezistenta, care a permis imbunatatirea sigurantei pasagerilor fara a adauga greutate suplimentara vehiculului.


1973 - Airbaguri


Cine a inventat airbagul? Originea acestuia se gaseste in inovatia unui inginer american numit Allen Breed, care a dezvoltat aceste accesorii auto sub forma de senzori de impact pentru a declansa inflarea airbagului. Acest sistem a fost brevetat de Breed in 1968, dar airbagul a fost introdus in mod comercial abia in 1973, cand Oldsmobile Toronado l-a inclus ca dotare optionala.


Functionarea airbagului este relativ simpla. Airbagul este o punga de aer care se umfla rapid in cazul unei coliziuni. Scopul sau este de a proteja ocupantii autovehiculului de impactul direct cu partile dure ale masinii. Declansarea airbagului se face in urma unui semnal primit de la un senzor de impact, care masoara severitatea coliziunii.


In prezent, majoritatea autovehiculelor sunt echipate cu mai multe airbaguri, inclusiv airbaguri frontale, laterale, de cortina si pentru genunchi. Tehnologia airbagurilor s-a imbunatatit, acestea avand capacitatea de a se deschide la viteze diferite in functie de severitatea impactului si pozitia ocupantului.


1991 - Protectie impotriva impactului lateral 


Vehiculele cu protectie impotriva impactului lateral sunt proiectate in asa fel incat sa aiba structuri mai rezistente si sa absoarba energia impactului. Acestea pot include airbaguri laterale, bare de protectie si panouri de portiere speciale, care sunt capabile sa absoarba si sa redistribuie forta impactului.


1995 - Control electronic al stabilitatii


Functionarea controlului electronic al stabilitatii este relativ complexa, dar esentiala in asigurarea sigurantei vehiculelor. ESC monitorizeaza directia si viteza de deplasare a unui vehicul prin intermediul senzorilor. In momentul in care sistemul detecteaza ca vehiculul isi pierde stabilitatea, intervine imediat, reducand puterea motorului si aplicand franele la rotile necesare pentru a preveni derapajul.


1997 - Isofix


Sistemul ISOFIX functioneaza prin intermediul a doua puncte de ancorare metalice, situate in partea inferioara a scaunului autovehiculului, la nivelul banchetei. Aceste puncte sunt proiectate sa se potriveasca perfect cu elementele de fixare de pe scaunul pentru copii. Atunci cand scaunul pentru copii este fixat in masina, se creeaza o legatura rigida intre cele doua, eliminand astfel posibilitatea de miscare sau rostogolire in caz de accident.


2005 - Capota de tip pop-up


Mecanismul de functionare al capotei de tip pop-up se bazeaza pe senzori care detecteaza impactul cu un pieton. In momentul in care un astfel de impact este detectat, un dispozitiv pirotehnic este activat, determinand ridicarea capotei intr-o fractiune de secunda. Acest lucru contribuie la diminuarea fortei de impact si la crearea unui spatiu intre capota si motor, care poate absorbi o parte din energia generata in momentul accidentului.


2008 - Franare autonoma


Acest sistem se refera la capacitatea unui vehicul de a frana automat, fara interventia soferului, in situatii de risc iminent.  Este important sa stii de la inceput atunci cand vrei sa iti cumperi o masina daca este dotata cu acest sistem. Utilizand senzori si camere, sistemul detecteaza obstacolele si poate reduce viteza sau opri complet vehiculul pentru a preveni un accident.


In concluzie, siguranta pasiva a autovehiculelor este de o importanta cruciala pentru protejarea vietii pasagerilor in timpul unui accident rutier. Tehnologiile si masurile de siguranta, precum centurile de siguranta, airbagurile si structura rezistenta a masinii, au evoluat de-a lungul timpului, jucand un rol semnificativ in reducerea gravitatii ranilor si deceselor. Cu toate acestea, este necesara continuarea cercetarii si dezvoltarii pentru a imbunatati si mai mult siguranta pasiva a autovehiculelor si pentru a reduce numarul de accidente si victime.