Anvelope de vara, iarna sau all season? Ce alegere faci?

Anvelope de vara, iarna sau all season? Ce alegere faci? 

Vremea se schimba pe tot parcursului anului, ajungand la temperaturi extreme atat vara cat si iarna. Deoarece conditiile climaterice sunt diferite in functie de sezon, reglementarile legale specifica obligativitatea unor anvelope speciala in sezonul rece. 

Desi nu este stabilita o data fixa la care trebuie sa fie montate anvelopele de iarna, este interzisa circulatia pe zapada a masinilor care nu sunt echipate cu acest tip de anvelope. Ramane la latitudinea fiecarui sofer sa stabileasca cand este cel ami bine sa efectueze aceste schimbari pe masina. Dar, este recomandat ca pregatirea masinii pentru iarna, care include mai multe operatiuni specifice, sa se faca in timp util.

 Cateva recomandari generale:

  • atunci cand temperaturi se apropie de zero grade este timpul sa montezi anvelopele de iarna. 
  • anvelopele de iarna sunt de mai multe feluri, avand diferite specificatii in functie de drumurile pe care va rula masina (frig, zapada, noroi, gheata, etc.)
  • primavara, cand temperaturile incep sa fie pozitive este timpul sa revii la cauciucurile de vara. 
  • anvelopele de vara sunt si ele necesare deoarece ofera un nivel ridicat de aderenta in conditii de temperaturi extreme, cand asfaltul este fierbinte. Desi poate exista tentatia de a pastra si vara cauciucurile de iarna montate pe masina, aceasta optiune este una gresita, deoarece implica numeroase riscuri ce tin de siguranta ta si a pasagerilor. 
  • anvelopele all-season sunt un compromis rezonabil dar nu vei obtine performante maxime de la masina ta nici vara nici iarna. Vara, masina va rula mai greu deoarece anvelopele sunt mai rigide, in schimb, iarna, nu te astepta sa obtii performante in conditii de gheata sau cand stratul de zapada este mare. 

Anvelopele de vara: sunt special create pentru a oferi aderenta si manevrabilitate maxima a masinii, atunci cand temperaturile sunt ridicate iar conditiile de trafic ofera un asfalt uscat. Principala caracteristica a anvelopelor de vara este canalul central lung si continuu care ajuta la mentinerea stabilitatii pe sosea. Canelurile laterale vor oferi stabilitate in conditii de ploaie, evitand hidroplanarea, prin functia de evacuare a apei. 

Compozitia anvelopelor de vara contine materiale care sunt destinate temperaturilor ridicate specifice sezonului cald. Compusii respectivi sunt mai lipiciosi oferind astfel o aderenta si cele mai bune performante de franare. Atunci cand temperaturile scad, compozitia anvelopelor de vara incepe sa se intareasca pierzand astfel din aderenta si crescand riscul de derapaj. 

Anvelopele de iarna: sunt create pentru utilizarea in conditii de vreme rece, cand carosabilul este acoperit cu zapada, gheata sau noroi. sunt confectionate din materiale care sunt adecvate temperaturilor reci, ramanand flexibile chiar si in aceste conditii. 

Modelul de pe suprafata anvelopei contine caneluri mai adanci pentru a mentiune zapada compacta si asigurand astfel aderenta un pe teren acoperit cu gheata sau zapada. Anvelopele de iarna ofera si cea mai mica distanta de franare pe zapada datorita unor mici fante in zig zag (sipes) existente pe toata sectiunea interna a benzii de rulare. 

Toate anvelopele de iarna au inscriptionat un fulg de nea pe ele, iar asta le diferentiaza de anvelopele de vara. De asemenea, putem gasi diverse litere imprimate, care semnifica carui tip de intemperii se adreseaza. Cele mai frecvente sunt M pentru noroi (mud), s pentru zapada (snow) sau M+s care sunt adecvate pentru drumuri in conditii de carosabil acoperit cu noroi si/sau zapada. 

Anvelopele all seasons: imprumuta aspecte importante atat din proprietatile anvelopelor de vara cat ale celor de iarna. sunt o alegere versatila deoarece pot fi utilizate atat in conditii de clima uscata dar si in conditii de ploaie, dar nu sunt recomandate in cazul unor conditii climatice extreme. 

Sunt destinate a fi folosite in regiunile unde cele 4 sezoane se succed cu temperaturi marite dar si scazute. sunt sigure si ofera manevrabilitate pe drumuri uscate, umede sau usor acoperite de zapada. 

Modelul de pe suprafata de rulare imprumuta aspecte atat de la anvelopele de vara cat si de la cele de iarna. Marginea exterioara a benzii de rulare este similara cu cea a anvelopelor de vara, avand ca scop aderenta in viraje. In schimb, pe zona interioara, se regasesc elementele unei anvelope de iarna, menite sa  imbunatateasca tractiune in conditii de zapada sau noroi, in timp ce canelurile largi ajuta la evacuarea apei intalnite in conditii de ploaie torentiala. Materialul din care sunt fabricate ofera o flexibilitate constanta pe timp de inghet si rigiditate in conditii de temperaturi ridicate. 

Daca locuiesti intr-o zona in care temperaturile reci si cele calde nu merg catre extreme, vei putea fi confortabil cu un set de anvelope all seasons. Daca, insa, temperaturile sunt foarte calde vara respectiv foarte reci iarna, cel mai bine este sa investesti in doua seturi de anvelope destinate fiecarui sezon. 

Este o investitie pe termen lung care te va ajuta sa conduci in siguranta atat in sezonul cald dar in special in cel rece. In plus, iti va oferi satisfactia de a obtine performante majore de la masina ta.